Single Blog

Planering

Jag är inne i en fantastisk vecka. Möten som ger näring och där jag kan ge näring. Ännu fler nya lärdomar. Eftersom jag sedan i onsdags förra veckan provat på att ha minimalt med sömn, 2-3 timmar/natt, vill jag slå ännu ett slag för mental träning. Genom att jag tränat mental träning varje dag (och på vakentid på nätterna) har jag ändå fungerat riktigt bra. Jag menar inte att det är optimalt, bara att Mental Träning har en kraft som kan bära dig när du inte orkar hela vägen själv. En annan sak för att fixa är planering.

Planering

Jag har en fin vän där ute bland läsarna. Hon hörde av sig efter förra veckans inlägg och ville stämma av att jag mår bra (tack snälla). Tanken slog mig aldrig att inlägget kunde tolkas som “stressat”. Att jag börjar dagens inlägg med att tala om att jag inte sover gör nog inte saken bättre. Men det jag vill säga med förra veckans inlägg och dagens början är att det finns nycklar som ger stöttning i de perioder (som alla råkar ut för) som tar lite extra kraft ifrån oss. Två av dessa nycklar är Mental Träning och planering.

Om jag inte haft en plan förra veckan så jag tappat balansen. Om jag inte haft en plan denna vecka hade jag inte haft något att hålla mig i när tröttheten krävt sin rätt. Jag har kunnat titta på min plan och sett när jag kan ta extra tid för återhämtning. Jag ser också att det finns ett slut på dessa sömnlösa nätter. Jag har en bra grund att falla tillbaka på.

Förbättring

Visst låter det bra? Lätt som en plätt? Sanningen är den att jag är i grunden inte en planerande person. Jag låter ofta dagen komma och tar den som den är och som den blir. Skapar nya “nu” vart efter dagen går och händer. Jag har vissa hållpunkter (vilka jag syftar till ovan) men däremellan flyter jag mest runt och tar had om det som dyker upp. Det gör att jag inte tar hand om min tid som jag vet att jag kan och faktiskt skulle vilja. Kan tänkas att jag gör många saker, men det är också saker jag helt låter bli att göra.

Nu faller det sig så att jag har fått i uppgift från min coach att se över min tid och planera in vissa delar jag obstinat menar att jag inte har tid för. Jag vet att hon har rätt. När jag sätter mig med planeringen ser jag ju hur mycket mer tid jag skulle kunna få. Så även om jag idag håller mig i mitt något rörliga (och kanske röriga) schema och det funkar så finns det förbättringspotential.

Testa själv. Se över hur du använder din tid. Finns det saker du önskar du kunde göra men inte hinner idag? Jag gissar att du frigör tid om du vågar titta i din kalender.

Comments (0)

Post a Comment