Single Blog

En gång är ingen gång

Som ett försvar när vi gjort något vi kanske inte borde eller när vi gjort något som skulle kunna ses som ett misstag kan vi säga “en gång är ingen gång, två gånger är en vana”. Om vi vänder på det och ser det ur en mer positiv synvinkel skulle detta vara helt fantastiskt. Dessvärre räcker det inte med två gånger för att ha skapat en vana. En löprunda två dagar i rad gör oss inte till maratonlöpare.

Beteenden

Mycket av det vi gör går på rutin och för att skapa en ny vana, eller bryta en ovana för all del, krävs en översyn av våra rutiner för att ändra och skruva till det i önskad riktning. Därefter är det ihärdighet som gäller. Ska du sluta äta godis räcker det inte med att du håller upp en vecka, bit ihop och håll ut. När vi sätter mål är det lätt hänt att vi går ut för hårt och tar i för mycket vilket gör att det svårt att just hålla ut.

Belöning

Det är så bekvämt att bara vara och inte ändra sitt beteende så det är enklare att låta bli. Det krävs ingen ansträngning att fortsätta på samma upptrampade väg. Utöver detta är vi också utrustade med ett outstanding belöningssystem. Ett belöningssystem som slår till och ger oss tillfredsställelse även när vi utövar mindre bra vanor. Hur skönt är det inte att ligga i soffan jämfört med den där löprundan i regnet? Belöningen blir bekvämligheten och den har du redan. Belöningssystemet slår till när vi upplever njutning (en massa hormoner som spelar oss spratt) och får oss att vilja utöva beteendet i än högre grad.

En gång är ingen gång

De flesta av våra dåliga vanor ger snabbare belöning än de goda vanorna. Det är onekligen lättare att ligga i soffan och äta praliner än att: byta om till träningskläder, snöra på löparskorna och ta sig till spåret för att dra sig runt ett varv eller två innan belöningen infaller. För de beteenden som ger snabb belöning kan “två gånger är en vana” stämma bra. Det är de goda beteendena vi behöver hålla i för att de faktiskt ska bli en vana eftersom de belöningar de ger oss ofta kommer med lite fördröjning.

Håll ut!

Comments (0)

Post a Comment